Kui sõltuv sina sotsiaalvõrgustikest oled?

27 01 2010

Eile tegin ühe julma nalja. Või õigemini tegin selle julma nalja juba mõni päev tagasi kui muutsin Orkutis oma sünnipäeva täiesti suvalisele kuupäevale. Minu uueks sünnipäevaks sai 26 jaanuar. Ma mõtlesin selle küll ära muuta ja eksperiment pooleli jätta aga kuna mu mälu on vahel lühike ununes see mul üsna pea. Seda sain ma märkama kohe 26 jaanuari hommikul.

Eksperiment sünnipäev:

Tees: Sotsiaalvõrgustike õnnesoovid on smalltalk´i objekt (tõestab vähemalt 50 libaõnnitlust) Mitte, et see mulle vähem rõõmu valmistaks.
Tees 2: Sotsiaalvõrgustikud on muutnud inimesed liiga laisaks ja pealiakaudseks, et seal leiduvat infot teistest allikates kontrollida. (nt sünnikuupäeva)

Eesmärk: Testida inimeste sõltuvust sotsiaalvõrgustikest
Eesmärk 2: koguda vähemalt 50 libaõnnitlust (õnne läheb alati vaja)
Eesmärk 3: Häbist pääsemiseks leida ka mõned sõbrad, kes sellele kohutavale eksimusele kriitiliselt tähelepanu juhivad
Eesmärk 4: Leida põnevat teemat blogisse kirjutamiseks 🙂

Tulemus: Kerged südametunnistuse piinad ja veidi nartsitslik tunne. Loen teesid sealjuures tõestatuks.

Ajend eksperimendi läbiviimiseks: Arvestades tänast geograafilist asukohta on füüsilise karistuse risk viidud miinimumini. 🙂 Samas verbaalseid noomitusi olen juba mitmeid saanud!

Hommik algas meeleolukalt. Hommikul läbi une kuulsin telefoni helisemas. Kuigi olin surmkindel, et on vaba päev milledeks ma endale äratust kindlasti pane oli siiski huvitav, et telefon helises. Suures rahus magasin julmalt edasi. Kui paari tunni pärast kõik kordus tabasin, et keegi on mulle helistamas. Haarasin telefoni ja sinna laulis mahedalt kaunis kursaõe K. hääl „Õnne soovime sul, palju õnne kallis Kaarel…” Whatta heck? Mis toimub? Ma olin paanikas. Esiteks, miks ta seda laulab? Ahjaa, unustasin ju selle kuupäeva ära muuta…. AGA TEISEKS kas ta tõesti ei tea mu õiget sünnipäeva? Eh teadis küll aga tõmbas mu üsna osavalt orki. Edaspidi tuleks igasugu tünga tegemistega ettevaatlikum ja tähelepanelikum olla muidu võib eesti vanasõna „Kes teisele auku kaevab see ise auku kukub” vägagi tõeseks saada. Mind oli korralikult vardasse tõmmatud.

Edasi tulid veel mõned kohalikud kõned, kes ei olekski pidanud mu sünnipäeva teadma. Jõudes päeva teisel poolel lõpuks orkuti oli hea tuju tagatud. Head meelt tegid sõprade kahtlustavad kommentaarid teemal „ Millega kuradiga ma siin tegelen ja kas päike on mulle liiga teinud?” kokkuvõtvatl kahtlustati a) Austraalia tagurpidi kalendrit b) ajakirjanduslikku eksperimenti c) tähelepanuvajadust d) tõeliste sõprade välja sõelumist e) õnne, tähistamaks uue elu algust f) kalki iseloomu

Mis mulle selle kõige juures kõige suurema küsimuse tekitas oli see, et mitmes postituses oli selgelt öeldud, et mul ei ole tegelikult sünnipäev. See aga ei takistanud õnne soovimast. Samas sünnipäeva mainiti kokku ainult kahes kirjes kokku 85-st. Seega ma ei saa kunagi täpselt teada, kes läks mänguga kaasa ja soovis õnne sest seda läheb ju igal eluhetkel vaja.

Tänud kõigile, kes õnne minu poole teele panid ja luban, et enam nii ei tee. Niipea.

Veel statistikat:
Kokku skräppe: 85
Sh sooviti õnne sünnipäevaks: 2
Sooviti lihtsalt õnne: 64
Uuriti millega ma õige tegelen: 21

Kuna õnne sooviti rohkem kui 50-l (66) korral siis loen oma teesi tõestatuks. Sotsiaalvõrgustikud on muutnud inimesed liiga laisaks ja pealiskaudseks, et seal leiduvat infot teistest allikates kontrollida. Mistõttu näiteks õnnesoovid on muutunud smalltalk´i objektiks.

Mis mulle aga kogu aeg mõtteainet on pakkunud on sotsiaalvõrgustike püsimine. Minu eksperiment tõestas minule, et inimesed on sotsiaalvõrgustikes suures osas olemise rõõmust ja leiavad justkui infot mis võiks tõele vastata kuid ei pruugi. Seega kui inimesed hakavad saama sotsiaalvõrgustikest üha rohkem valeinfot siis kas sotsiaalvõrgustikud jäetakse maha? Mina panustan sellele, et rate´i, orkuti ja feissbuuki hullustus läheb üle. Just valeinfo tõttu.
Vaadates mis praegu feissbuukis toimub, siis kõik firmad, organisatsioonid ja inimesed tormavad selle manu. Miks, ma ei mõista. Sellele peaks eelnema korralik analüüs, RACE mudel toimima jne aga… See peaks tähendama ka leitava info kvaliteedi langust sotsiaalvõrgustikest ja inimeste vastumeelsuse tekkimist sellele. Marketingi tekstid sisaldavad peaaegu alati teataval määral ebaloomulikult optimistlikke prognoose. (loe: valeinfot)

Muidugi ei kao orkutid ja feissbuukid maa pealt sootuks aga mina panustan nende marginaliseerumisele nii inimeste igapäevaelus kui ka PR ja turunduse valdkonnas. Kui mul oleks feissbuuki aktsiaid, siis tõttaks neid jooksujalu müüma.

PS! Sealjuures olen ma vägagi veendunud blogide ja videovahetuskeskkondade elujõulisuses. Lihtsalt Orkuti ja Feissbuuki tüüpi üritustesse ei usu.

Siin ka üks väike test kui suur Facebooki sõltlane sa tegelikult oled!


Toimingud

Information

18 kommentaari

27 01 2010
Mart

Palju Õnne! 🙂

Mis siin muud ikka öelda, eksju…

Kuidas siis kappamine Hr. Charles’i linnakese suunas edeneb?

See linn tundub vähemalt minule üks müstilise auraga koht, kus tahaks isegi mõnda aega veeta. Ja noh, muidugi ühes hiiglaslikus (no ütleme vähemalt Gotlandi suuruses) cattle stationis mõned lambad ära pügada 🙂

cheers mate.

28 01 2010
Kaarel

Hei,

liigun sinnpoole. Tegelikult täna olen veel Austraalia kirdenurgas Cairnsis. Homme katsun leida odava rendiauto ja siin ringi tiirutada. Mõned vaatamisväärsused ära vaadata ja siis laupäeva lõuna läheb lennuk Darwini poole. Kuidas seal täpsemalt minema hakkaba saab vast siin ka lugeda. Tuleb natuke kannatust varuda 🙂

Cheers!
Muideks, pikaks ajaks sa austraalia plaani nüüd edasi lükkasid? Nii kaua kuni terveks saad?

28 01 2010
Mart

Just lõpetasin lennukipiletite vaatamise, kui kõik hästi läheb, siis olen 6. märtsil Perthis. Selleks ajaks ehk käsi enam kaelas ei ripu tõesti. Ära küll veel ei ostnud. Esmaspäeval selguvad tagamaad kurjade arstide juures…

Edasine plaan sõltub juba sellest, kuidas mul mõned kahtlased tehingud raha hankimiseks lähevad… 🙂 Heal juhul võtaks ka suuna põhjapoole (Broome-Darwin). Halval juhul tuleb kohe tööd tegema hakata.

Tegelikult tuleks vist plaanide tegemine ära lõpetada! Nagu näha, see ei tõota head…

27 01 2010
Lauri

Oled väga huvitavalt sellele eksperimendile lähenenud ja see analüüs on ka päris hea. Mina siiski Facebook´i akstiate müügiga veel ei kiirustaks. Pakun, et hetkel on veel tugev kasvufaas, kuid usun ja ka loodan, et su ennustused nende keskkondade tulevike osas lähevad täide 🙂

28 01 2010
Kaarel

Börsianalüütikud nagu me mõlemad oleme. Ok Jätan siis oma 51%lise kontrollpaki hetkel veel enda kätte :p

27 01 2010
Indigoaalane

Väga julm (aga hea idee)
Aga ma vaidlen vastu, et “rumalad, kes ei kontrollinud”. Ma siiski eeldan, et inimesed by default mulle ei valeta. Väga veider oleks sõbra sünnipäeva kontrollima hakata kui sõber nii ütles. Võib ju vabalt olla ka variant B, et sõber tahabki oma sünnat teisel kuupäeval tähistada.

Aga üldiselt olen nõus. Mulle tundub, et FB on täis meedia-reklaami-pr inimesi ja nn tavainimesi, keda fannideks haarata praktiliselt polegi. Ehk siis paralleelelud http://indigoaalane.blogspot.com/2009/11/vaikelinn-eesti.html#more

27 01 2010
helin

Mina jällegi arvan risti vastupidi – sotsiaalvõrgustikud jäävad. Mitu aastat sina näiteks Orkutis oled juba olnud? (mina küll pole Orkutis kunagi olnud, aga FB on juba hea mitu aastat olnud ja ma kasutan seda nüüd kordades rohkem kui varem. Paratamatult imbuvad Twitteritesse ja FB-laadsetesse võrgustikesse ka organisatsioonid, sest sinna, kus on sihtrühmad, peavad järgi minema ka turundajad. Seda peaksid sa ju väga hästi teadma.

Nõustun sellega, et kui inimestele hakatakse neis võrgustikes lihtlabast üks-ühele müügijuttu ajama või pressiteateid üles riputama, siis see tekitab kohe negatiivse vastureaktsiooni. Kuid kui PR- ja turundusinimestel on pisut oidu, siis nad jälgivad natuke neid keskkondi ja seda, mis sellises kanalis töötab ja mis mitte, ning sellest lähtuvalt muudavad oma käitumist seal. Kui sotsvõrgustikes õigesti toimida, siis saab neist organisatsioonidele üliväärtuslikud teemade tõstatamise, tagasiside korjamise ja kogukondade loomise platvormid.

Pluss siis see, et äge ja uudne turundus tõmbab hoopis inimesi ligi, nt Ikeal oli mõni aeg tagasi selline kampaania FB-s, et nad panid FB-i oma lehele üles pilte ruumidest, kus kogu mööbel ja aksessuaarid nende oli nende enda toodang. Ja tegid sellise triki, et inimesed, kes neil fotodel kõige esimesena mingi eseme enda nimega märgistas, sai selle asja endale. Arva ära, kas inimesed läksid selle mänguga kaasa või jaa. Ja selliseid näiteid on küll ja küll.

Ma olen küll ka seda meelt, et absoluutselt igal organisatsioonil pole mõtet ronida sotsiaalvõrgustikesse, sest ütleme mingi paberitehase või kaevandustööstuse auditooriumid ei ole tõenäoliselt facebookis, aga ettevõtted, mis toodavad laiatarbekaupu ja -teenuseid ning mille edukus sõltub otseselt organisatsiooni tuntusest, mainest ja inimeste ostuvalikutest… miks mitte?

Ma võtan sel teemal sellepärast nii tarmukalt sõna, kuna ma kirjutan praegu oma magistritööd, mis käsitleb laiemalt ka sotsiaalset meediat ja suhtekorraldust. Nii et ma olen viimasel ajal selle teema kohta päris palju lugenud. Eks tuleviku ennustamises on alati paras ports hiromantlust, seda enam, et näiteks enamus org-e ei ole sotsiaalset meediat veel enda jaoks avastanud, aga ma jälgin huviga, kuidas asjad arenevad. Kunagi ju arvati ka, et see internet on üks veider loom ja mõned arvasid, et nende firma küll mingit internetilehte ei vaja. Vaata nüüd, kui elujõulised on ettevõtted, keda netist üles ei leia.

Mina päris ausalt ei tea, millal su õige sünnipäev on. Kas sina minu oma tead ilma kusagilt järele vaatamata? Vaevalt. Mõndadel inimestel on nii vilets mälu, et nad ei mäleta isegi parema tahtmise korral inimeste sünnipäevi. Kujuta nüüd ette situatsiooni, et ma näen nt Fb-s, et Kaarlil on sünnipäev. Aga ma ei tohi ju eeldada, et sul tegelt ka on sel päeval sünnipäev, sest mängime, et peab paika sinu eeldus, et inimesed valetavad oma profiili kohta. Nii, siis ma peaksin kontrollima mingist muust allikast. Mis allikas see oleks? Ega ma sulle endale ju ei helista, et kuule, kas sul on täna sünnipäev või sa luiskad oma profiilis? No ütleme, et ma helistan mõnele meie ühisele kursaõele, aga tema ka hästi ei mäleta, võtab ette lõvikutsikate kontaktid. Seal on sinu sünnikuupäev olemas. Aga kust ma võin teada, et sa tookord enda kohta andmeid esitades ei valetanud? See kõlab ehk veidi absurdselt, aga tekib ju õigustatud küsimus, et miks sul peaks olema suurem motiiv valetada enda sünnipäeva kohta FB-s kui kontaktide nimekirja jaoks andmeid saates? Asi on kollektiivses usalduses a’la you show me yours, I show you mine. Eri küsimus on see, et kas võhivõõrastele peab sotsvõrgustikes enda kohta igasugust infot, k.a. sünnipäev, näitama, aga siis võib ju turvalisuse seadeid muuta, ma kujutan ette, et Orkutis ka.

Aga õnne, õnne on inimesel elus ikka vaja! Ükskõik mis päeval aastas. 😀

28 01 2010
Kaarel

Hei, kas sa kirjutad oma magistri soome või inglise keeles? MA tahaks seda huviga lugeda. Teema on rohkem kui huvitav.
Üldiselt ma olen peaaegu kõigega sinu pikas vastuses nõus. Ega ma seda ju väga läbi ei mõelnud ja üldjoontes rohkem lahmisin niisama aga sellegipoolest ma usun, et sotsiaalvõrgustikud hakkavad mingil hetkel marginaliseeruma. Ei nad kao kuskile aga …
Mul tuli just silme ette see kuidas mingil kursaüritusel ja süttisid ja hakkasid meie teise soome kursavennaga väga elavalt vaidlema. Aga et sa seda ka pikalt ja kirjalikult ka suudad see on lahe. Kui võib siis vastan kunagi suuliliselt. Laiskus. Kui meeles on. Ega mul millegi vastu nagunii vaielda tegelt olegi.
Aga sünnipäevade osas on sul tegelt päris õigus et ega kõiki ei mäleta küll. Lihtsalt ei mäleta. Aga ega ma siis seda hiljem kellelegi ette heida. Ja üldse see katse läks natuke käest ära ja tekitab liiga palju furoori.

Mis sinu sünnipäeva puutub, siis seda ma mäletasin +/- kaks nädalat. Ehk ma panin paika selle kuskile Novembrisse. Pigem sinna keskpaika. Tsekkisin nüüd feissbuukist järele ja kui sa nüüd ka midagi just ei katseta siis väga mööda ei pannudki.

27 01 2010
pilleriin

väga huvitav eksperiment oli küll, ma ka jälgisin seda 🙂 ja irvitasin natuke.
2. aprillil uuesti :):)

28 01 2010
Kaarel

JA kuhu jäid minu lõdvad tulbid ja sünnipäevatort? Ootasin neid kannatamatult. Jääme siis teist katset ootama 😉

27 01 2010
Ermo

Täna oli merel umbes 7 sõlme tuult ja 20 miinuskraadi, kokku teeb see ikka päris krõbeda kompoti. Raiusime laeva jääst lahti ja lappsisime pauguga lõhkilöövaid torusid. Õhtul vajati paari vabatahtliku, vabatahtlikuks olemine lubati premeerida vaba reedega. Nii et poolteist lisatundi andis terve vaba päeva, pole paha eks.
Lisaks tuli esmaspäeval välja, meie laeva komandör on ka motikafänn. Tutvustava vestluse käigus uuris ta minu hobide kohta, peale m tähega rataste mainimist lõid tal silmad põlema ja hakkas ette laduma, mis tsiklid tal olnud on :D.
Sinu tänase loo kohta – ma isegi ei käinud orkutis see päev vist, mainisin juba paar päeva enne, et juhatad siin inimesi valejälgedele. Poolkogemata tegin ka ise sellise testi facebookis, nimelt teisel jaanuaril sain sms-i ja teise facebooki. Aga vabandasin kenasti õnnitleja(üne neist) ees ja lubati andeks anda.

28 01 2010
Kaarel

Heh, sellise ilmaga küll merele minna väga e tahaks. Kuigi noh pole sul vist veel sõnaõigust öelda millal merele minna või siis sadamasse jääda.
Aga nagu ma aru saan siis pärast vestlust laeva komandöriga on sul oodata väikest ametikõrgendust? Komandöri nõunik tsikliküsimustes? 🙂 Muide lugesin, et sügisel tulevad meil Soome rannikul ühed igavesti vänged õppused. Palju-palju laevu saab kohal olema. Tõenäoliselt siis teie oma ka.

27 01 2010
Viktoria

Haha, K. küsis minu käest sinu numbrit ja ütles, et sa olid sellise pulliga Orkutis hakkama saanud.
Ma varahommikul olin uimane ja pea ei jaganud veel nii hästi seda eksperimenti ka lahti, aga küsisin K. käest, et Kaarlil ju peaks kunagi 1.aprilli kandis sünnipäev olema. Äkki sellepärast panigi libakuupäeva?
Aga räägi nüüd ka sellest poolest, kas keegi väga olulistest ja tähtsatest inimestest ka valel päeval õnne soovis või ainult juhututtavad läksid eksperimendi orki? 😀

Mul oli meeles küll päeva jooksul, et Orkuti järgi peaks sul sünnipäev olema, me isegi rääkisime sinuga telefonis mitu korda, aga meelest läks õnnesoovid edastada!
Eks ma üritan 2.04 meeles pidada!

28 01 2010
Kaarel

Ütleme nii et peale Kiku ei libastunud valel kuupäeval märkimisväärselt mitte keegi. Seega ei midagi väga üllatuslikku.
Ja selle aprilli kuupäevaga on nii, et eks ma tuletan seda hommikukohvi juures meelde kui näen, et hommik kuidagi teistest ei erine 😛 Nõuan tordi välja! 🙂

28 01 2010
Eva

Mäletan, et ca aasta tagasi käis keegi ühes seltskonnas sellise idee välja, et valetada orkutis/FBis oma sünnipäeva kohta ja saada teada, palju sul tegelikult sõpru on. Idee tundus intrigeeriv, aga teisest küljest pole ju see õnnesoovijate suhtes eriti ilus. Tõepoolest, jõuame me kõik siis oma 200-300 hea tuttava või sõbra sünnipäeva meeles pidada? Aga kui orkut näitab sünnipäeva, siis tahaks ju toredale inimesele ikka õnne soovida – et näe, ma mõtlen su peale, mingu sul elus kõik hästi jne. No ja kui saad sel hetkel tünga, siis mõni tundlikum tüüp ei soovi enam ka õigel päeval õnne. Nende kaalutlustega jätsin ka mina tookord oma sünna muutmata.

Aga muidu mulle orkut/FB meeldib. Kasutan seda aadressiraamatuna ning kaugemate sõpradega kontaktis olemiseks. Eriti lapsega kodus olles on mõnus jälgida, kuidas elavad need sõbrad, kellega nii tihti ei kohtu.

P.S. Mina ise seda sünna-tünga ei näinud, vist ei käinud sel päeval orkutis. Peale selle ma tean, et su sünnipäev on 02.04.

Palju õnne argipäevaks! 🙂

28 01 2010
Kaarel

Hei, ega see jah tegelikult üks ilus temp polnud. Onju tõesti inimesed siiralt sulle õnne soovimas ja siis sina vaatad, et ahahahaha näed sinuga nüüd siis siuke lugu. Samas ega keegi seda peale Orkuti keskkonna väga tõsiselt võtnudki ja tlefonikõnesid tuli ainult üks mis tegelt mu enda hoopis orki tõmbas. Vot siuke lugu.

Kui asjad päris ausalt ära rääkida siis natuke ongi südametunnistuse piinad ka, et sellise asja ette võtsin. Aga noh ütleme nii, et nalja sai ka piisavalt ja keegi pole vähemalt avalikult lubanud mind tuleriidal põletada. Sellegipoolest olen veel mõne aja igaks juhuks varjus!

31 01 2010
Kristiina

No, kui sina katsetad teiste kannatust, siis tuleb ju ikka sind ka sellel puhul kiusata 😀 Selleks hetkeks, kui su numbri sain, olin kindel, et on juba liiga hilja, et sind üles äratada, aga näed, õnn oli sel päeval ka minu poolel 😛
Aga mis siin ikka, palju õnne siis veel igaks päevaks – või oota, pidin nüüd vist õnne tellimusi ootama jääma 😀

28 01 2010
haldjas

Julge katse 😛

Minuga juhtus kunagi selline lugu, et otsustasin yhel täiesti juhuslikul kenal päeval inimesed lihtsalt kylla kutsuda. Saatsin kirja laiali nii kolmekymnele. Nädalajagu hiljem kohtasin yht tegelast, kes täiesti pahaaimamatult vabandas, et ta ei saanud mu synnipäevale tulla 🙂

Tegemist yksiku markantse juhtumiga, kusjuures ta OLEKS võinud kuskilt orkutist järgi vaadata, et mul ei olnud synnipäev 😛

Kui ma nyyd õigesti mäletan, siis mõned head kuud hiljem mu pärissynnipäevale ta siiski jõudis :))))